عید سعید قربان بر مسلمین جهان مبارک باد
سید احمد ضیا نوری سید احمد ضیا نوری

 

مسلمانان جهان همه ساله روز های نهم الی دوازدهم ذی الحجه را بنام عید سعید قربان یاد میکنند و به تجلیل و گرامی داشت از این روز ها میپردازند. بدینوسیله به عموم هم میهنان گرامی و از چهره های پر عطوفت ایشان به تمام اقارب و خویشاوندان شان فرا رسیدن عید سعید قربان را از ژرفای قلب با بهترین تبریکات و یک دنیا صفا و صمییت تهنیت و شاد باش رسانیده امیدوارم که این عید بزرگ که نمایانگر ارج گذاری, همدلی, پاکدلی و گذشت است با خلوص نیت مملو از محبت که فلسفه و حکمت این روز هاست به پذیرایی بنیشینیم. عيد از ريشه عود به معنی بازگشت است و عيد بازگشت پيروزهای نخستين و رفع مشكلات يك قوم است. اولین معنایی كه از عید به ذهن میرسد، تغییراتی است كه انسان از ظاهر خود و یا در طبیعت میبیند . این آرایش ظاهری همچون پوشیدن لباس نو و آمدن بهار طبیعت به یك معنا عید نامیده شده است. هر روزی كه انسان در آن به زشتی آلوده نگردد آن روز عید است چرا كه زشتی مهمترین بستر ظهور نزاع میان آدمیان است وباعث برهم خوردن آرامش درونی و بیرونی انسانها میگردد و این همان چیزی است كه با عید یعنی آرامش و شادمانی منافات دارد. كشته شدن در پای محبوب و قربانی كردن خود مهمترین تعریفی است كه حضرت مولانا ازعید به ما می دهد. خویش فربه می نماییم از پی قربان عید کان قصاب عاشقان بس خوب و زیبا میکشد

مکه معظمه کعبه شریفه بنایی در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان است. کعبه مقدس ترین مکان در دین اسلام است. در قرآن کریم، آمده که بنای کعبه توسط یکی از انبیاء خدا بنام ابرهیم خلیل الله و پسرش اسمعیل ساخته شده‌است. بعضی هم بر این باورند که خانه خدا قبل از ابراهیم ساخته شده بود و نخستین سازنده آن بابای آدم ع است. اطلاعات در مورد کعبه منابع نویسندگان اسلامی است. فارغ از روایات و منابع اسلامی، گزارش و سند تاریخی چندانی مربوط به پیش از اسلام در مورد این بنا در دست نیست. در قرآن کریم در مورد کعبه در سوره (آل عمران) گفته شده است که بنابر گفتار تاریخ‌ نگار اسلامی، ( آرزقی ) ساختمان کعبه ده بار بنیان شده‌است. به این ترتیب:

 

1. بنیان الملائکه 2. بنیان آدم 3 . بنیان شیث 4. بنیان ابراهیم وپسرش اسماعیل 5. بنیان العمالقه 6. بنیان جرهم 7. بنیان مضر 8. بنیان قریش 9. بنیان عبدالله ابن زبیر 10. بنیان حجاج ابن یوسف الثقفی

زیارت حج

كلمه (حج) ده بار در قرآن مجيد آمده. حج در لغت، به معنای قصد زيارت و قصد و آهنگ كردن است. و در اصطلاح، مجموعه‌ای از شعائر و اعمالی است كه مسلمانان در زمان و مكانی كه اسلام تعيين نموده و به گونه‌ ای كه رسول خدا حضرت محمد مصطفی آن را انجام داده است، مكلف به ادای آن هستند. مصداق شعر ناصر خسرو بلخی واقع شده كه گفته است: رفته و مكه ديده، آمده باز محنت باديه خريده به سيم

معنى و مفهوم واقعى حج سفر به سوى خانه خدا، يعنى حرمت به سوى صاحب خانه و نه به خانه. در واقع حج سير وجودى انسان است به سوى خدا، اين است كه بايد توجه حاجی به آن مقصد عالى باشد تا آنگاه كه به ميقات میرسد و لباس احرام میپوشد، درك كند كه از خود، بيرون آمده و ترك تعینات و تعلقات كند، تا در نتيجه آرامش درونى احساس كند و اگر ترك علايق نكند، نتواند به حرم امن پیش آيد. حج یکی از مهم ‌ترین فروع دین اسلام است. مسلمانان با داشتن شرایطی مکلف‌اند در دهه اول ماه ذی الحجه به مسجد الحرام در شهر مکه مکرمه رفته و مجموعه‌ ای از اعمال نیایشی را به‌جا آورند. حج بر سه نوع تمتع، قران و افراد است که حج قران و افراد وظیفه ساکنان مکه است. در اسلام بر کسی که دارای بلوغ، عقل، آزاد بودن و استطاعت باشد واجب میشود. حج نخستین بار در دین ابراهیم خلیل الله انجام شد و آیین‌های حج و عمره، احرام، لثم و لمس حجرالاسود، گذار بین صفا و مروه، وقفه در عرفات و رمی جمره، همگی پیش از اسلام رایج بود و تنها برخی تعدیلات در حج اسلامی نسبت به پیش از اسلام روی داده‌ است. در حج، آدمى بايد از همه علقه ها رها شود، زيرا در حج آدمى قصد و آهنگ خانه خدا مىكند، يعنى در واقع بايد از خانه خويش و از كالبد تن و از جسم خاكى مادى به سوى ملكوت اعلى برود و به سوى خدا رجعت كند. در نتيجه يک تحقيق گسترده در آمريکا توسط موسسه ( پيو) نشان ميدهد که شمار مسلمانان جهان از دو صد و سی و دو کشور و منطقه جغرافيایی در سراسر جهان به يک ميليارد و پنجصد وهفتاد میلیون نفر رسيده و به عبارتی تقريبا از هر چهار نفر در جهان يک نفر مسلمان است. که اين رقم نشان دهنده بیست و سه در صد کل جمعيت شش ميليارد و هشت صد ميليون نفری جهان است. دو ميليارد و دو صد و پنجاه ميليون نفر از جمعيت جهان نيز مسيحی هستند و شمار مسلمانان به سرعت به مسيحيان نزديک ميشود. اصل گفتار من این است که سوء تعبیر نشود و یا ضد و نقیض تصور نگردد. من با تمام وجود پابند اعتقادت خود در آیین خود هستم اما دورغ ریا و تظاهر را لازمه زندگیم نمیدانم. لکن آنچه را که من سردرگم مانده ام و مهمترین سوال که مطرح است اینست که بیش از یک ملیارد مسلمان جهان که شاید در هر سال چهل در صد آنها به کعبه مکرمه بروند، آیا..... همین زایرین و یا قصد کنندگان زیارت حج بطور اخص و قطعی ظاهر و باطن را آراسته به زیارت خانه خداوند نموده اند!! آیا... خداوند را جستن در دلهای شکسته و رنجو نیست!! و آیا... اشکی را از رخسار یتیم معصوم و مظلوم خشک نمودن و یا سخنی با او گفتن که گاهی با یک کلام قلبی آسوده و آرام می گیرد، کعبه ی دل را بدست آوردن نیست!! صد سال ره مسجد و میخانه بگیری عمرت به هدر رفته اگر دستی نگیری در بیان حضرت مولانا: گر قصد شما دیدن آن خانه ی جان است اول رخ آیینه به صیقل بزدایید آن خانه لطیفست، نشان هاش مگویید از خواجه ی آن خانه نشانی بنمایید کو دسته ای از گل؟ اگر آن باغ بدیدید کو گوهری از جان؟ اگر از بحر جدایید متآسفانه آنچه را که من دیده ام اینست که عده ی از حاجیان در بر گشت از زیارت، غیر فخر فروختن، غرور، تکبر و طنازی برغریب و بینوا توشه ی دیگری دارند!! چون روایت از دوستم (در کشور سویدن) شنیدم که کسی را می شناسد و من نیز او را می شناسم سال قبل در حدود هشت هزار دالر امریکایی برای دو نفر به طواف کعبه پرداخت. گر صورت بی صورت معشوق ببینید هم حاجی و هم کعبه و هم خانه شمایید صد بار ازین راه بدان خانه برفتید یک بار ازین خانه بر این بام برآیید. با این همه آن رنج شما گنج شما باد افسوس که بر گنج شما پرده شمایید ایشان در برگشت تقریبآ یکهزار دالر را اضافه نمود همه را جمع نمود و دعوت کرد که به کعبه شریفه مشرف شده و حاجی گشت، و چون به اصطلاح عام ( شکم های همه را چرب نمود) و تحایف اهدا نمود همه تکرار و مکرر می گفتند که: مبارک حاجی صاحب قبول باشد..... وای بر ما دل را به دست نیاوردیم که حج اکبر است. اما برای تظاهر و خود نمایی و خود ستایی دست بلندی داریم. به کعبه گفتم تو هم خاکی من خاک چرا باید که من گرد تو گردم؟ جواب آمد تو با پا آمدی باید بگردی برو با دل بیا تا من بگردم در عصر و زمان کنونی که عصر تزویر و ریا کاریست، در ایام که تقریبآ در بیشتر از کشور های اسلامی جنگ، خشونت، وحشت و دهشت ادامه دارد. هزاران و صد ها هزار چه که میلوینها نفر در فقر تنگدستی بدون سرپناه یا در گرمای نهایت شدید و یا در سرمای جانفرسا شب و روز را سپری میکنند. کدام حاجی توجه خاص به ملت خودش داشته، اگر نزدیک تر گردیم برویم افغانستان مخصوصآ در ده سال اخیر که توسط (مجاهدین؟) به اسلام مشرف شده!! کشور نوپا؟ بنام جمهوری اسلامی افغانستان نامیده شد. در سرزمین که در امتداد تاریخ غیر جنگ و بدبختی طعم بیشتری نچشیده است، هم اکنون در بیمارستان ها انسانهای مظلوم هستند که از درد ناله می کنند و توان خرید حتی صد سی سی خون و یا داروی شانرا ندارند، در سه یا چهار کیلومتری قصر نشینان ریاست جمهوری دولت (اسلامی؟ افغانستان) در مقابل بلاک های مکروریان کهنه باشندگان خود افغانستان در زیر خیمه ها به حالت بسیار بد و اسفبار و متآثر کننده به حیات خود ادامه میدهند. کجاست عدالت و انصاف آن حاجی ای که در حدود چهار یا پنج هزار دالر را به قصد زیارت خانه خداوند پرداخت می کنند. ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید معشوق تو همسایه ی دیوار به دیوار در بادیه سرگشته شما در چه هوایید؟ ( از گفتار گهر بار حضرت مولانا.)

یا:

دل خوش از آنيم که حج ميرويم غافل از آنيم که کج ميرويم
کعبه به ديدار خدا ميرويم او که همينجاست کجا ميرويم
حج بخدا جز به دل پاک نيست شستن غم از دل غمناک نيست
دين که به تسبيح و سر و ريش نيست هر که خدا گفت که درويش نيست

طبق گزارش بانک جهانی در سال 2008 م درآمد کشور عربستان درعید قربان تنها از کشور ایران که بصورت تمتع و يا عمره در همان سال به مکه رفته اند. مبلغ سی ميليارد دالر بوده است، يا بعبارتی قريب به مبلغ پنج ميليارد دلار در آمد تقديم اقتصاد پادشاهان عرب های شیخ نشین جنایتکارعربستان کرده اند. تنها از کشور ایران. پس ما خود صادقانه و عادلانه قضاوت کنیم تنها پول سالانه زیارت خانه خداوند از کشور ایران سی ملیارد دالر امریکایی است. هر سال درعید قربان میلیونها رس گوسفند در عربستان بعد قربانی دفن میگردند چون نه امکان انتقال است و نه سرد خانه های بسیار، در عوض بیوه زنی با یتیمانش اشک میریزد که آیا شب را دو قرص نان خشک مهمان سفره داشته باشند یا نه!! کدام مظهر وحدت، یگانگی و برابری در اسلام است مخصوصآ برای کشور های خاورمیانه که یکی از گرسنگی جان شیرینش را از دست میدهد و دیگری در ناز و تنعم زندگی میکند. مانند اربابان کرسی نشین کابل.

 

                

زندگی در افغانستان. و..... زندگی شیخ نشین های عرب در سعودی برای استفاده از مفاسد اخلاقی

همه شب نماز خواندن،همه روز روزه رفتن
همه ساله از پی حج سفر حجاز کردن
زمدینه تا به کعبه سر و پا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیک به گفته باز کردن
شب جمعه ها نخفتن، به خدای راز گفتن
ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن
به مساجد و معابد همه اعتکاف کردن
ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن
به حضور قلب ذکر خفی و جلی گرفتن
طلب گشایش کار زکار ساز کردن
پی طاعت الهی به زمین جبین نهادن
گه و گه به آسمان ها سر خود فراز کردن
به مبانی طریقت به خلوص راه رفتن
ز مبادی حقیقت گذر از مجاز کردن
به خدا قسم که هرگز ثمرش چنین نباشد
که دل شکسته ای را به سرور شاد کردن
به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد
که به روی نااميدی در بسته باز کردن

 

                                                                                                        سویدن، اکتبر 2013 م






October 14th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي